lördag 10 september 2011

Birger Schlaug i högform

Man kan hitta en hel del intressanta saker i p1:s arkiv. Jag lyssnade t.ex. idag på en intervju med MP:s förre språkrör Birger Schlaug som på ett föredömligt sätt illustrerar journalisternas besatthet att politisk strategi (en besatthet som ofta motsvaras av politikerna själva). Jag citerar (med några redigeringar av mig själv):

THOMAS HEMPEL: Ska man tolka det som du säger som att ni gärna vill ta över centerns väljare?
BIRGER SCHLAUG: Alltså, ni journalister är så roliga, för ni tror att alla politiska partier är som företag, som ska norpa marknadsandelar. Miljöpartiet - och jag hoppas också andra partier - (i alla fall borde det vara så) står för en politik. Gillar folk den så röstar man på den, gillar man den inte så röstar man inte [på den]. Miljöpartiet är inget Marabou som ger ut en massa godbitar som folk ska lockas att köpa, utan vi står för en politik. Gillar folk den så röstar man, annars inte.
INGER ARENANDER: Men ambitionen måste väl ändå vara att få så många väljare som möjligt? Annars blir ju hela aktiviteten rätt meningslös, eller?
BS: Jo, men det ska ske för att väljarna och människor själva tycker att vi har rätt. Vi ska inte locka med godis. Det är inte det det handlar om, utan människor måste känna: "den här gröna ideologin är rätt. Det är bra med ett ekologiskt och socialt hållbart samhälle. Det är bra med decentralisering". Då kan man gilla oss. Gillar man inte det ska man inte rösta på oss.

2 kommentarer:

  1. Förut fanns en kommentar här av Birger Schlaug, som jag dock tog bort, eftersom jag var osäker på om det verkligen var den riktige Schlaug som skrivit dem. Hur som helst finns kontentan av kommentaren nu på hans blogg (http://schlaug.blogspot.com/). Och jag hoppas han har översseende med min redigeringsiver...

    SvaraRadera